Babák etetése, hozzátáplálási útmutató – WaterWipes Blog

Babák etetése, hozzátáplálási útmutató

Babák etetése, hozzátáplálási útmutató

Babák etetése, hozzátáplálási útmutató

Babák etetése, hozzátáplálási útmutató azokra az esetekre, mikor már nem csupán anyatejet fogyaszt a Gyermek. Mint előző cikkünkben írtunk arról, hogy mi is az a hozzátáplálás, mikor kell elkezdeni, stb, most arról szeretnénk hasznos tanácsokat adni, hogy milyen élelmiszer és gyümölcs mikor adható a babának.
Fontos megjegyezni, hogy ezek a baba legelsőként kínált ételei ne a gyakori táplálék allergénekből kerüljön ki. Gyermeked a számára megfelelő állagú ételekkel kínáld, például a kemény alapanyagú ételeket krémesítsd, pürésítsd. Továbbá mivel minden baba más ütemben fejlődik fontos, hogy a hozzátáplálást megbeszéld védőnővel, házi gyermekorvossal.

Hozzátáplálási iránymutató:

6 hónapos kortól adható:
alma, körte, banán, mangó, burgonya, sárgarépa, sütőtök, cékla, gabona-pelyhek, édesburgonya sütőtök, táplálék allergén: rizs, búza, zab
Húsok: fiatal állat húsa , csirke, malac, pulyka. Májat 1 evőkanállal egy héten. Tojást heti 1-2 db

7 – 9 hónapos kortól adható 

A glutént legkésőbb 7 hónapos korig be kell vezetni kis mennyiségben, a Magyar Védőnők Egyesületének hivatalos ajánlását erről innen tudod letölteni..
banán, körte, narancs, citrom, szőlő szilva, ringló, sárgabarack, görögdinnye, sárgadinnye, cseresznye (héj és mag nélkül) paradicsom, cukkini, saláta (főzeléknek elkészítve), brokkoli, fehérrépa, pasztinák, zeller, spárga, tök, uborka zöldborsó, karalábé, kelkáposzta, karfiol, csicsóka, vörös- és fokhagyma (sütve vagy főzve), spenót, sóska, lencse, sárgaborsó, feles-borsó, bab, hajdina (csecsemőknek gyártott termékekben )
hús: csirke, pulyka, marha, sertéshús, hal, csirkemáj legfeljebb heti 1 alkalommal
étolaj : 1 kávés- kanál / 1 dl főzelék petrezselyem, zellerlevél, kapor, metélőhagyma

kenyérhéj, kifli,
Főtt tojás : heti 2-4 db

Ha a családban nem fordult elő allergiás megbetegedés: kefir, natúr joghurt, túró, sajt, kis mennyiségben, főzelék vagy gyümölcs kiegészítéseként árpa, rozspehely
bazsalikom, kakukkfű, borsikafű, borsmenta, szurokfű, citromfű, lestyán

10-11 hónapos kortól adható

káposzta, padlizsán, zöldbab, rebarbara,( figyelem a levele tilos!! )  mángold, karfiol, uborka káposzta, kelbimbó gomba ( csak ellenőrzött !!  ) fokhagyma, hagyma, kukorica, paradicsom, karalábé, sóska, ananász, főtt  tojás: napi 1 db

1 éves kortól adható 
uborka nyersen vagy savanyítva (reszelve), retek, vöröshagyma és fokhagyma nyersen,
szójatofu, szójatej, csicseriborsó, szójabab, paprika, tehéntej, vaj, tejszín, tejföl, kecsketej, és kecskesajtok, juhtúró, juhsajt, teljes kiőrlésű gabonák, köles, hajdina, méz, tojásfehérje, mandula, napraforgómag, tökmag és egyéb olajos magvak
gyógynövényteák (menta, citromfű, csalán)

Másfél éves kortól adható gyümölcsök
kiwi, ribiszke, fekete ribiszke, szeder, egres, csipkebogyó, áfonya, som, málna, eper, szamóca,
déligyümölcsök (ananász, mangó, grapefruit stb.) méz

Egyéb fontos tudnivalók

A cukor tiltólistán

Egyik cukorféleség sem jobb mint a másik. Egyéves korig semmiképp sem, de utána se érdemes édesítened rendszeresen cukorral gyermeked ételeit, italait. Ha mégis több cukrot viszel be gyermeked szervezetébe, könnyen hozzászokhat az édes ízhez és utána nem fogadja el a vizet, csak az édes italokat, megnőhet egyes betegségek (magas vérnyomás, elhízás, cukorbetegség, stb.) kialakulásának esélye. Édesítőszereket nem javasolt gyermeknek kínálni csecsemő és kisgyermekkorban sem.

sózást kerüld 1 éves kor alatt, hiszen gyermeked veséit nem kell terhelni vele. Ha te sótlannak is érzed az ételeit, ő nem feltétlen. 1 éves kor után is maximum napi 2 g7 mennyiségben fogyasszon sót gyermeked.

A legjobb ital a víz

Ez lehet babavíz, vagy felforralt, lehűtött csapvíz is. Az ásványvizek nem alkalmasak csecsemőtáplálásra.

Anyatej

Az anyatejről már írtunk korábbi blogunkban, de érdemes megjegyezni, hogy  jótékony hatásait nemcsak pár hónapos korban fejti ki a kicsiknél, ideális táplálék a kisgyermekkorban is, bátran szoptasd minél tovább. A szilárd táplálékok mellett kitűnő tápanyagforrás marad. A mostanában divatossá vált  növényi tejek nem alkalmasak az anyatej/csecsemőtápszer kiváltására.

Érdemes elolvasni a csomagoláson feltüntetett összetevőket. Szoktassuk gyermekünket az egészséges életmódhoz minél korábban, hogy később boldog és egészséges felnőtt váljon belőle.  Ez a táblázat nem teljes, csupán iránymutató az édesanyának. Érdemes konzultálni a gyerekorvossal, és a védőnővel a hozzátáplálás kialakítássásban. Amennyiben tetszett ez a blog bejegyzés oszd meg ismerőseiddel,  hogy  ők is hasznos információkat kapjanak.

A cikk nem minősül orvosi szakvéleménynek. Minden esetben kérje ki orvosa szakvéleményét. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás. Nem vállalhatunk semmilyen felelősséget azzal kapcsolatban, hogy olvasóink hogyan használják fel a webhelyen közölt információkat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A weboldal használatának folytatásával elfogadja a cookie-k használatát. (INFO)

A weboldal cookie-beállításai "cookie-k engedélyezésére" vannak beállítva, hogy a lehető legjobb böngészési élményt nyújtsák. Ha továbbra is használja ezt a weboldalt anélkül, hogy megváltoztatná a cookie-beállításokat, vagy az "OK" gombra kattint, akkor beleegyezik ezek használatába.

BEZÁR