Helyes Étrend Fontossága Szoptatás Alatt

Helyes Étrend Fontossága Szoptatás Alatt

Helyes Étrend Fontossága Szoptatás Alatt

Helyes Étrend Fontossága Szoptatás Alatt

Helyes étrend fontossága szoptatás alatt legalább annyira fontos, mint a várandósságot megelőző időben vagy alatta. A szoptatás alatti helyes étrend kérdése számtalan édesanyában felmerül. A megfelelő étrend a szoptatáshoz is nélkülözhetetlen, egyáltalán nem olyan bonyolult ezt összeállítani, mint azt általában hiszik.  Nézzük meg a  következő  WaterWipes Babák-Mamák Világa blog – ban mit is ehet egy kismama, és mik azok az élelmiszerek amiket kerülnie kell.

Mire figyeljünk ?

Szoptatás idején is hasonló étrend ajánlott mint áldott állapot alatt, de a változatos vegyes táplálkozásra, épül.  Minél kevésbé feldolgozott formában lévő élelmiszerek fogyasztására, napi 5-6 –, kis étkezés az energiaszükséglet a normál szükségletünkhöz képest 500 kcal mennyiséggel nő. Fontos a rendszeres folyadékpótlás. Az ajánlott folyadékfogyasztás egészséges emberek számára körülbelül napi 2 liter, amit növel a tejtermelés plusz 8-10 dl mennyiséggel, és ezt a szoptatás későbbi időszakában tovább növelheti a testmozgás folyadékvesztesége is.

Fontosabb vitaminok és ásványi anyagok szoptatás alatt!

A kismamának hozzá kell jutnia egy sor fontos vitaminhoz. A  legfontosabb vitaminok, amelyekre szüksége van, a C-, A-, D-, B2-, B6-, B9-vitamin és a folsav. Ezek közül a D-vitamin pótlása a legkörülményesebb, ugyanis ez elsősorban a napfény hatására termelődik a szervezetben. Már fél óra napozással elegendő D-vitamin keletkezik, de más forrásból (hal májolajokból, hideg tengeri halakból, mézből és méhpempőből, búzacsírából, zabpehelyből vagy tejtermékekből) is hozzájuthatunk. Pótlására fokozottan ügyelni kell mind a terhesség alatt, mind a szoptatás során, ugyanis a D-vitamin hozzájárul a csontok, az idegrendszer és a szervezet védekezőképességének fejlődéséhez is, hiánya pedig növeli a gyermekkorban kialakuló cukorbetegség kockázatát is.

Ásványi anyagok kiemelten fontosak

Az ásványi anyagok közül a vas a kognitív képességek és az agy fejlődésében, a vérképzésben játszik fontos szerepet (hiányában vérszegénység léphet fel, de kárát látja a memória, a koncentráció és a tanulási képességek, továbbá a nyelvi készségek fejlődése is). A vasat megtalálhatod a mazsolában, ez a gyümölcs igencsak magas vastartalmú, mintegy 1,6 milligramm vas található benne. Továbbá aszalt sárgabarack, szilva, gránátalma ebben a gyümölcsben nemcsak a vas sok, hanem a C-vitamin, a K-vitamin, a rost, a folsav és a kálium is.

A cink az anyagcsere-folyamatokhoz elengedhetetlen, de nélkülözhetetlen elem a hormontermelés szabályozásában és az immunrendszer egészséges működésében is. Megtalálható vörös húsokban, tojássárgájában, lencsében, napraforgó- és tökmagban, valamint zabpehelyben .

A jódra is nagy szüksége van az anyának és a babának. Ez az anyag a zavartalan anyagcserében és a pajzsmirigy megfelelő működésében (hiánya golyvát okoz) játszik fontos szerepet. Természetes formában a tengeri halakból, kagylóból, homárból szerezhető be, illetve hozzájuthatunk a jódozott sóval is.

A kalcium nem csak a csontok  fejlődéséjez és egészségéhez fontosak, de  nagy szerepet játszik emellett még az izmok, az idegrendszer fejlődésében, a hormonképződés és a vérnyomás szabályozásában is, de néhány enzim megfelelő működése is elképzelhetetlen kalcium nélkül. Megtalálható a tejtermékekben, olajos magvakban, káposztában, brokkoliban, karalábéban, búzacsírában és számos ásványvízben is. A szoptatás alatt 1000–1300 milligramm bevitele ajánlott.

Folsav: A kismamák folsavigénye körülbelül másfélszeresére emelkedik, szoptatás alatt,  ezért külön oda kell figyelni a pótlására. A legjobb folsavforrások a leveles zöldségek (leginkább a spenót), de hozzájuthatunk élesztőből és gyümölcsökből is, továbbá megtalálható sertésmájban, földimogyoróban, csicseriborsót megfőzve (100 grammban 130-150 mcg folsav), frissen facsart narancslében (2 dl-ben 100-150 mcg folsav) található.

Omega 3 zsírsavak: kulcsszerepet játszanak a sejtműködésben és különféle élettani folyamatokban, valamint az agy- és a szívműködésben is főként dióban, algában és olyan növényi olajokban található, amelyek például lenmagból, szójából és olívából készülnek. Az elsődleges forrást azonban nem ezek, hanem a hidegtengeri halak jelentik: a lazac, a hering, a makréla, a szardella és a szardínia.

Amiket kerüljünk szoptatás alatt

Érdemes vigyázni és mértéket tartani az ételek ízesítésében, legyen szó akár sóról, cukorról vagy fűszerekről. Nem tesz jót sem a babának sem a mamának, ha egy jó fűszeres vacsora miatt az édesanya rosszul alszik, és fáradtan, nyűgösen ébred másnap. Az alkohol kerülendő, mert kiválasztódik az anyatejben és veszélyezteti ezzel a baba egészségét. A kávé koffeintartalma kis mennyiségben nem veszélyes, így napi egy két csésze kávé vagy fekete tea elfogyasztható, de ettől többet nem szabad. Kerüljük a Mesterséges édesítőket. A taurinhoz hasonlóan a legtöbb szerről sincsenek megfelelő kutatások, hogy milyen károsodást okozhat csecsemők szervezetében. Figyeljünk a csomagoláson lévő összetevőkre. Fogyókúrázni nem szabad szoptatás alatt!

Minél változatosabb a kismama étrendje, annál biztosabb, hogy hozzájut mindazokhoz a fontos vitaminokhoz, ásványi anyagokhoz, amikre a szervezetésen szüksége van neki és a babának.

Reméljük, hogy rövid összefoglalónkkal sikerült általános tájékoztatást nyújtani. WaterWipes blog oldalán további hasznos tudnivalókat olvasshattok.

A cikk nem minősül orvosi szakvéleménynek. Minden esetben kérje ki orvosa szakvéleményét. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás. Nem vállalhatunk semmilyen felelősséget azzal kapcsolatban, hogy olvasóink hogyan használják fel a webhelyen közölt információkat.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A weboldal használatának folytatásával elfogadja a cookie-k használatát. (INFO)

A weboldal cookie-beállításai "cookie-k engedélyezésére" vannak beállítva, hogy a lehető legjobb böngészési élményt nyújtsák. Ha továbbra is használja ezt a weboldalt anélkül, hogy megváltoztatná a cookie-beállításokat, vagy az "OK" gombra kattint, akkor beleegyezik ezek használatába.

BEZÁR