Terhességi rosszullét – WaterWipes Baba-Mama Blog

Terhességi rosszullét

Terhességi rosszullét

Terhességi rosszullét

Terhességi rosszullét sok esetben teszi kellemetlen emlékűvé a várandósság első szakaszát. Azonban ez nem szabály. Egyáltalán nem minden esetben következik be és sok összetevő okozhatja, mint ahogyan sokat tudunk tenni az elkerülése érdekében is. Abban a pillanatban, hogy gyermeked megfogan, sok minden megváltozik a testedben. Megfogan egy kis élet, de a szervezeted abban a pillanatban elkezd változni, ami  nem mindig kellemes.  A tünetek egyénenként változnak. Van, aki olyan szerencsés, hogy szinte alig érzékel a terhességi tünetekből valamit, de vannak olyan esetek is, amikor az anya minden kellemetlen tünetet megtapasztal.

Rosszullétek okai a várandósság alatt

A terhességi tüneteket egyesek már a fogantatást követő első héten is érzékelik, ám a leggyakrabban általában a 6. terhességi héten, azaz 2 héttel az elmaradó menstruáció után jelentkeznek. Senki nem tudja pontosan, mi váltja ki a reggeli hányingert. A szakorvosok többféle okról beszélnek: a magas HCG­ (human chorionic gonadotropin) szint testre gyakorolt hatásától a érzelmi megterheltségig. A HCG hormon a terhességhez kötődik, a hormont az embrió lepényszövete termeli. Ez első trimeszter végéig tart, ekkor ugyanis annak a bizonyos hormonnak, ami a terhességi rosszullétet előidézi, csökken a termelődése, ezáltal a kismama szinte egyik napról a másikra jobban lesz.

Tünetek lehetnek többek között

Pecsételő vérzés: A megtermékenyülést követő 5. naptól a 12. napig felléphet enyhe, pecsételő vérzés. Fáradság-hangulatingadozás: Ugyanebben az időszakban tapasztalhat a kismama szokatlan fáradtságot, hangulatingadozást, rossz közérzetet, fejfájást, ájulást vagy szokatlan orrvérzést is,  de egyéb megbetegedést is jelezhetnek. Az első biztos tünet a kimaradt menstruáció.hányinger, hányás: reggeli rosszullét a terhesség egyik leggyakoribb és legkellemetlenebb tünete. A kismamák – körülbelül 50-80 százalékát – érinti a probléma. A „reggeli” jelző miatt sokan csak a nap első felében számítanak rá, ám a hányás, hányinger, szédülés a nap bármelyik pontján jelentkezhet. Ezek a tünetek a terhesség 6-8. hetében jelentkeznek a legintenzívebben, ennek oka a hormonrendszerben beálló változás. A 12. hét után általában a rosszullétek megszűnnek. Kívánósság- szag érzékenység : bizonyos ételek, italok szokatlan megkívánása, vagy azok elutasítása, illetve a szagérzékenység is tipikus terhességi tünet, mely általában a terhesség 6-8. hetében jelentkezik. Vizelési inger: általában már a 6. héttől jelentkezhet, noha egyesek már korábban is tapasztalhatják. Oka a hormonrendszerben beálló változás, illetve a szervezet megnövekedett testfolyadék szintje. Ezeket a vesék állítják elő, és a húgyhólyag segítségével választják ki. A baba növekedésével egyenes arányban nő a vizelési inger. A harmadik trimeszterben a vizelési inger igen gyakorivá válhat. Székrekedés-gyomorégés: a terhesség legelején is jelentkezhetnek, és rosszabb esetben a leg végéig tarthatnak. Van aki ezt megtapasztalja, másnál meg nem jelentkeznek ezek a tünetek.  Oka, egyes terhességi hormonok lassítják a bélmozgást. Hátfájás:  gyakoriak, főleg a terhesség közepétől kezdődően, hiszen az alhasi és a derék rész erősen meg van terhelve.

Ami segíthet a kezdeti rosszullétek elkerülésében

  • Jót tesz, ha eszel pár darab kekszet, mielőtt felkelsz. Ha megetted, pihenj rá 15-20 percet, és csak azután kelj ki az ágyból.
  • Szénhidrát és fehérje fogyasztása csökkenti a hányingert (Itt jegyezzük meg, hogy általában fontos a szénhidrátok milyenségének ellenőrzése valamint a fehérje sem mindegy milyen formában és minőségben kerül a      szervezetbe)
  • Étkezz a nap folyamán öt alkalommal, de kevesebb mértékben. Reggelire könnyű ételeket. Frissen facsart gyümölcsök és zöldségek, pirított magvak kifejezetten előnyösek.
  • Egyél nyugodtan, nem szabad kapkodni, jól meg kell rágni minden falatot
  • Kerüld a fűszeres, savanyú zsíros ételeket, könnyebb ételeket válassz ebédre és vacsorára. Vacsorára előnyös ha csak nagyon könnyű, de egészséges ételt fogyasztasz, mely nem terheli meg a gyomrod.
  • Fontos a megfelelő folyadékbevitel, ajánlások szerint 17-19 ml testsúly kilogrammonként. Ez ne csak víz legyen. Napi 500 – 800ml friss gyümölcs és zöldség lé (cukormentes), tea (Nem zöld és fekete tea) kiváló lehet.
  • Étkezés végeztével moss fogad, így nem maradnak kellemetlen ízek
  • A jótékony gyömbérről ne felétkezzünk meg, nem csak immunerősítő, de émelygést is csillapítja. S van még egy kiváló hatása! A gyakran jelentkező fejfájást is csillapítja. Készíts Gyömbér főzetet, teát és hagyd ázni otthon. Ebből mindig ihatsz ha a fejed elkezd fájni. Lehet erőseb vagy gyengébb. Ízlés szerint. Hiszen fontos tudni, hogy sem a paracetamol, sem az ibuprofen nem javallott a várandósság alatt.
  • Szellőztess gyakrabban
  • Egyes kismamáknál a multivitaminok, vagy a vas tabletta vas tartalma is okozhat émelygést, ezt  szakorvossal kell megbeszélni
  • A B6 vitamin hányáscsillapító hatású, érdemes beszerezni ilyenkor

Egyéb ötletek, praktikák

A várandósság alatt gyakran jelentkezik székrekedés. Ezt könnyedén tudod orvosolni ha a napi juice adagodba teszel 1-2 frissen facsart grapefruit levét. Nem csak vitamin bomba és a májnak is jót tesz, de javítja az anyagcserét. Még segíthetsz kiváló minőségű halolajjal is. Melyből naponta, reggel egy kanállal fogyassz. Ez Neked és a Gyermek fejlődésének is jót tesz. A gyakran jelentkező savasodást, lúgosító teákkal tudod enyhíteni. Minden nőnek más a szervezete, ezért mindenkinél máskor és másféle intenzitással jelentkeznek a felsorolt tünetek.  Ha kétségeid vannak afelől, hogy ezek intenzitása normálisnak mondható-e, érdemes felkeresni  védőnődet vagy nőgyógyászodat!
A cikk nem minősül orvosi szakvéleménynek. Minden esetben kérje ki orvosa szakvéleményét. A közölt tartalom mindössze általános tájékoztatás. Nem vállalhatunk semmilyen felelősséget azzal kapcsolatban, hogy olvasóink hogyan használják fel a webhelyen közölt információkat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A weboldal használatának folytatásával elfogadja a cookie-k használatát. (INFO)

A weboldal cookie-beállításai "cookie-k engedélyezésére" vannak beállítva, hogy a lehető legjobb böngészési élményt nyújtsák. Ha továbbra is használja ezt a weboldalt anélkül, hogy megváltoztatná a cookie-beállításokat, vagy az "OK" gombra kattint, akkor beleegyezik ezek használatába.

BEZÁR